SAP Story: Natura popularyzuje odpowiedzialne piękno

Do końca 2027 roku globalny rynek kosmetyków do pielęgnacji skóry osiągnie wartość 89 550 mln USD, rosnąc średniorocznie 7,1 proc. w latach 2021-2027 – wylicza firma badawcza Industry Research. Piękno to potężny biznes, w którym coraz większą rolę odgrywają zrównoważony rozwój i cyfryzacja – największe wyzwania współczesności. W odpowiedzi na nie, potentat kosmetyczny Natura wdrożył rozwiązania z oferty SAP Business Technology Platform, wspierające globalny ekosystem marki Natura&Co, który składa się obecnie z 35 000 pracowników i współpracowników w ponad 100 krajach oraz około 200 milionów klientów.

29 06 2022

Tendencjom wzrostowym w branży cosmetic skin care towarzyszy coraz większa świadomość konsumentów w zakresie produktów przyjaznych środowisku. Według danych Research and Markets światowy rynek kosmetyków naturalnych zwiększy się w latach 2022-2026 o 56,06 mld USD osiągając, w okresie objętym prognozą, średnioroczną stopę wzrostu na poziomie 14,65 proc. Realizacja obietnicy dotyczącej zrównoważonego pozyskiwania składników przy jednoczesnym zaspokojeniu popytu na produkty upiększające to wyzwanie, przed którym stanęła Natura. Po przejęciu firm: The Body Shop, Aesop i Avon marka potrzebowała odpowiedniej technologii, aby dotrzymać kroku globalnej ekspansji oraz zapewnić wielokanałową obsługę klientów w sklepach stacjonarnych, kanałach online i za pośrednictwem konsultantów.

Firma Natura obecna na rynku od ponad 50 lat, stosująca naturalne składniki pozyskiwane w sposób etyczny i ochraniająca (stan na 2021) 2 mln hektarów brazylijskich lasów deszczowych zaczynała jako gracz regionalny. Przejmując kolejne marki kosmetyczne szukała narzędzi, które scalą wszystkie spółki w ramach jednej, ogólnoświatowej grupy, przy jednoczesnym poszanowaniu i zaspokojeniu indywidualnych potrzeb każdej z nich. W ramach oferty SAP Business Technology Platform ujednolicono oraz zautomatyzowano zarządzanie danymi, a także uzyskano pełną przejrzystość działań operacyjnych. Cyfrowa technologia wsparła także społeczno-środowiskową transformację marki.

"W miarę, jak Natura przekształca się w globalną firmę kosmetyczną, SAP pomagał nam stać się inteligentnym przedsiębiorstwem, łącząc nasze firmy, klientów i dostawców w odpowiedzialny społecznie sposób". (João Paulo Ferreira,CEO, Natura&Co, Latin America)

Inteligentna modernizacja opierała się na kilku filarach. Jednym z nich było wsparcie zrównoważonego łańcucha dostaw. Wszystkie dane związane z pozyskiwaniem surowców są gromadzone i analizowane w czasie rzeczywistym. W ten sposób rozwiązanie SAP S/4HANA pomaga skuteczniej przewidywać poziom popytu. Z kolei SAP Ariba – platforma chmurowa do zarządzania procesem zakupowym umożliwiła firmie Natura zaangażowanie tysięcy autoryzowanych partnerów i pozyskiwanie najbardziej naturalnych produktów w sposób uczciwy wobec lokalnych społeczności. To tym ważniejsze, że z siecią Natura&Co współpracuje 5 000 rodzin żyjących na terenie brazylijskich lasów deszczowych (dane za 2020).

Co więcej, po złożeniu zamówienia możliwości geoprzestrzenne platformy SAP Cloud Platform pozwalają kontrolować drogę produktów z fabryki pod drzwi konsumenta, dodatkowo wspierając obszar customer experience. Innym, równie istotnym elementem procesu zmian było podniesienie doświadczeń pracowników. Rozwiązanie SAP SuccessFactors Performance & Goals umożliwiło ich ścisłą współpracę z menedżerami w zakresie bieżącego wyznaczania i śledzenia celów sprzedażowych oraz indywidualnych ścieżek sukcesu.

"Zwiększenie integracji przedsiębiorstw jest dziś priorytetem o krytycznym znaczeniu. Łącząc zarządzanie danymi, analitykę, sztuczną inteligencję i automatyzację w jednym, ujednoliconym środowisku chmurowym firmy mają szansę uwolnić swój potencjał biznesowy oraz przyspieszyć wprowadzanie kolejnych innowacji. W przypadku marki Natura standaryzacja procesów i pełna przejrzystość wszystkich operacji przyniosły korzyści w zakresie zrównoważonego planowania produkcji, zarządzania dostawami oraz sprzedaży". (Piotr Ferszka, wiceprezes zarządu SAP Polska)

Według raportu Enterprise Strategy Group 83 proc. ankietowanych specjalistów z branży IT na całym świecie twierdzi, że poprawa integracji systemów w przedsiębiorstwie jest priorytetowym zadaniem do wykonania w ciągu maksymalnie dwóch najbliższych lat.

29 06 2022

SAP Story: Energizer wykorzystuje RISE with SAP do cyfrowej transformacji finansów

Firma Energizer, jeden z największych na świecie producentów i dystrybutorów baterii, korzysta z rozwiązań RISE with SAP, aby w elastyczny oraz dopasowany do potrzeb organizacji sposób wdrożyć SAP S/4HANA dla finansów. Przenosząc swoje kluczowe systemy finansowe do chmury, Energizer buduje podstawy dla dalszego rozwoju innowacji i skalowania biznesu.

28 06 2022

Jak wynika z danych Harvard Business Review, 83% menedżerów twierdzi, że chmura jest kluczowa dla przyszłej strategii i rozwoju ich organizacji. Z drugiej strony, specjaliści ds. finansów coraz częściej wcielają się w bardziej strategiczne role w swoich organizacjach - partnerów biznesowych czy architektów biznesu. Chmura, postrzegana jako strategiczna infrastruktura, to szansa na usprawnienie wielu procesów finansowych, która pozwoli CFO realizować nowe, dostosowane do potrzeb współczesnego biznesu, zadania.

Jedną z firm, która postanowiła tę szansę wykorzystać jest Energizer. Przedsiębiorstwo jest wiodącym producentem baterii. To właśnie Energizer w 1896 zaprezentował światu pierwszą baterię do konsumenckiego użytku. Organizacja działa w 160 krajach na całym świecie, dostarczając poza bateriami szereg innych produktów, w tym rozwiązania oświetleniowe i dla branży automotive. Energizer korzysta z rodziny rozwiązań RISE with SAP opartych na chmurze, aby w elastyczny i dopasowany do potrzeb organizacji sposób wdrożyć SAP S/4HANA dla finansów.

– SAP S/4HANA dla finansów pomoże nam zautomatyzować istotne procesy biznesowe, poprawić obsługę klienta i napędzać innowacje, które umacniają naszą pozycję globalnego lidera. Wybraliśmy zestaw rozwiązań w modelu RISE with SAP, aby rozpocząć naszą podróż do wdrożenia SAP S/4HANA i zachować swobodę oraz elastyczność. Chcemy działać w naszym własnym tempie – zauważa Dan McCarthy CIO Energizer.

Przenosząc swoje kluczowe procesy biznesowe i systemy finansowe do chmury, Energizer buduje podstawy dla dalszego rozwoju innowacji oraz skalowania biznesu. Jak wynika z badań SAP, organizacje, które zdecydowały się wykorzystać optymalizację i automatyzację w chmurze do usprawnienia procesów finansowych są w stanie 10 razy szybciej zamknąć księgowo miesiąc, zredukowały o 40-50% czas potrzebny na przygotowanie sprawozdania rocznego oraz o 5-10% obniżyły nakład pracy poświęcany na raportowanie i analizę finansową.

– Rola dyrektora finansowego nadal ewoluuje w stronę architekta wartości biznesowej. Zadania CFO zmierzają w kierunku wspierania rozwoju biznesu i zarządzania złożonymi procesami przy jednoczesnej kontroli kosztów. Wykorzystanie odpowiednich narzędzi cyfrowych SAP może pomóc w usprawnieniu codziennych operacji finansowych, a tym samym zapewnić lepsze usługi dla klientów. Korzystając z S/4 HANA Finance firmy mogą uzyskać dostęp w czasie rzeczywistym do wszystkich danych oraz mają możliwość generowania automatycznych raportów, co wprost przekłada się na większą efektywność i pozwala realizować CFO kluczowe zadania dla rozwoju jego organizacji – mówi Tomasz Zazula, członek zarządu i CFO SAP Polska.

RISE with SAP to rodzina rozwiązań, których celem jest wspieranie całościowej transformacji firm w inteligentne przedsiębiorstwa. Daje organizacjom, niezależnie od etapu transformacji cyfrowej, na jakim się znajdują, zupełnie nowe możliwości przeprojektowania procesów i osiągania lepszych wyników biznesowych. Firma SAP wraz z ekosystemem sprawdzonych partnerów zapewni szybki czas uzyskania wartości dodanej oraz elastyczność pozwalającą klientom rozwijać się w obliczu zmian. A wszystko to przy niskiej barierze wejścia.

28 06 2022

SAP Story: Amica i SAP od ćwierć wieku wspólnie budują cyfrową rzeczywistość

Grupa Amica, od blisko 25 lat pracująca na narzędziach SAP, planuje dalszą cyfryzację procesów biznesowych. Tym razem stawia na rozwiązanie SAP S/4HANA, automatyzujące produkcję i zarządzanie zasobami. W Polsce spółka zamierza przejść na ten system do 2027 roku. Do tego czasu chce zostać także jednym z trzech kluczowych producentów AGD w Europie.

28 06 2022

Według szacunków APPLiA, przemysł AGD był siłą napędową polskiej gospodarki w minionym roku. W 2020 wyprodukowano 30 mln urządzeń AGD, a wydatki klientów na sprzęt osiągnęły 13,6 mld zł, czyli o 14 proc. więcej niż przed rokiem. W Polsce najwięcej sprzedano zmywarek i suszarek do ubrań, a w przypadku małego AGD – ekspresów do kawy. Producenci sprzętu sprawnie zareagowali też na zmianę nawyków konsumentów wywołaną pandemią. Łączna wartość inwestycji w rozwój linii produkcyjnych, cyfryzację i automatyzację procesów opiewała w ubiegłym roku na ponad miliard złotych.

Grupa Amica obecna w Polsce od ponad 75 lat i działająca na blisko 70 rynkach zagranicznych, sprzedaje rocznie w sumie niemal 5 mln urządzeń. Spółka sukcesywnie zwiększa wykorzystanie nowych technologii w procesach biznesowych i produkcyjnych.

Firma zapowiedziała nakłady na inwestycje sięgające w bieżącym roku 150 mln zł. Amica planuje między innymi wzmocnić polskie oraz zagraniczne marki Grupy poprzez działania promocyjne, a także rozwój produkcji. W 2021 firma rozpocznie prace nad strategią S30+.

Porcelanowe partnerstwo

Blisko ćwierć wieku temu Amica została pierwszym klientem SAP w Polsce. Wraz z ekspansją zagraniczną Grupy, infrastruktura IT była rozwijana i wdrażana w spółkach zależnych, między innymi w Niemczech, Rosji czy Hiszpanii. Po niemal 25 latach przyszedł czas na kolejny etap i dostosowanie do nowej wersji kluczowego systemu biznesowego: implementację SAP S/4HANA oraz migrację do SAP BW/4HANA na poziomie wszystkich przedsiębiorstw Grupy. Inwestycja w technologię jest elementem aktualizowanej obecnie strategii transformacji, wyznaczającej Amice drogę do inteligentnego przedsiębiorstwa. O cyfrowej transformacji, jako ścieżce do zwiększenia przychodów i optymalizacji procesów, przedstawiciele firmy mówili także podczas konferencji RISE with SAP, która odbyła się w formie wirtualnej 23 czerwca 2021.

– Implementacja systemu SAP w Amica odbywała się w czasie, kiedy Amica posiadała tylko fabrykę w Polsce w latach 1996 – 1998. Wtedy najwyższą dostępną wersją oprogramowania SAP była wersja 3.0F. Wraz z rozwojem Grupy Kapitałowej Amica i pojawianiem się na nowych rynkach, system SAP był implementowany w nowych spółkach. W pewnym momencie okazało się, że pierwotne ustawienia SAP ERP, przygotowane jeszcze przy założeniu obsługi przede wszystkim fabryki z jednej strony, oraz historyczna konfiguracja ustawień podstawowych z drugiej, mocno ograniczają wykorzystanie możliwości najnowszych rozwiązań. Była to jedna z barier szybkiego wzrostu. Dlatego Amica zdecydowała się na innowacyjne podejście: zweryfikować aktualnie obsługiwane w systemie procesy, przyjrzeć się najnowszym rozwiązaniom informatycznym, określić, które będą odpowiadały za wsparcie poszczególnych obszarów biznesu. Na tej podstawie powstała architektura rozwiązań IT z planem ich implementacji do roku 2027. Całość została rozpisana na kilkadziesiąt projektów do realizacji w poszczególnych spółkach wraz z zależnościami pomiędzy tymi projektami. Docelowe rozwiązanie będzie łatwo skalowalne w zależności od rozwoju biznesu na aktualnych i nowych rynkach Grupy Amica – mówi Dawid Ratowski, Architect of System Solutions w Inteco Business Solutions, spółki należącej do Grupy Kapitałowej Amica.

Dotychczas barierą rozwoju Amiki były ręczne systemy planowania i raportowania niepozwalające na analizę danych w czasie rzeczywistym i skuteczne prognozowanie. Konwersja do nowszego środowiska oraz dostęp do aplikacji biznesowych w chmurze umożliwią standaryzację procesów.

Cyfrowa ekspansja

System ERP z wbudowanymi mechanizmami uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji uprości dostęp do krytycznych informacji oraz zapewni analitykę predykcyjną w zakresie między innymi zarządzania produkcją. W ten sposób możliwa będzie symulacja i weryfikacja potencjalnych scenariuszy działań, warunkowanych na przykład sytuacją rynkową. Celem transformacji jest zwiększenie efektywności operacyjnej i opracowanie nowych modeli biznesowych przy silnej orientacji na potrzeby klienta końcowego i jego reakcje.

– Inteligentne planowanie produkcji, harmonogramowanie i zarządzanie kosztami pozwalają dużym przedsiębiorstwom budować przewagę konkurencyjną oraz samodzielnie zarządzać doświadczeniami konsumentów. Nic więc dziwnego, że obserwując rynek, zauważamy wzrost wdrożeń projektów z obszaru Industry 4.0. Cyfrowa transformacja wywołuje realne zmiany w sektorze produkcyjnym, automatyzując dużą liczbę kluczowych procesów. Umożliwia robotyzację linii produkcyjnych oraz zaawansowaną analitykę w zakresie planowania finansowego i operacyjnego. Dobrze jest obserwować działania Amiki w tym obszarze. Cieszmy się, że nasz pierwszy klient w Polsce, od 25 lat nieprzerwanie wprowadza z nami innowacje. Wspieramy Amikę w stawaniu się inteligentnym przedsiębiorstwem i osiąganiu jeszcze lepszych wyników biznesowych dzięki wykorzystaniu naszych technologii – mówi Thomas Duschek, prezes zarządu SAP Polska.

Automatyzacja i informatyzacja procesów produkcyjnych są obecnie motorem sektora przemysłowo-produkcyjnego. Według badania Smart Industry Polska 2020, do najczęściej implementowanych technologii cyfrowych zaliczają się: analityka danych i optymalizacja produkcji (59,5%), predictive maintenance (31,4%) oraz robotyzacja linii produkcyjnych (28,8%).

System SAP S/4HANA, bazujący na inteligentnej automatyzacji ma zostać wdrożony w Amice S.A. do 2027 roku. Za implementację tego rozwiązania będzie odpowiadać spółka Inteco należąca do Grupy Kapitałowej Amica.

28 06 2022