Śnieżka w chmurze. Inteligentna infrastruktura IT sposobem na sukces
Transformacja cyfrowa to konieczność dla firm, które chcą odnosić sukcesy. I szansa na wejście na zupełnie nowy poziom rozwoju, co wiąże się z korzystaniem z nowoczesnych rozwiązań informatycznych wspomagających zarządzanie wszystkimi procesami w organizacji.
Nie da się dziś prowadzić liczącej się na rynku firmy bez nowoczesnych rozwiązań informatycznych. Pandemia tylko przyspieszyła proces cyfrowej transformacji, dodatkowo inspirując część przedsiębiorstw do przeprowadzenia zmian, które sprawiły, że w pełni przeszły w epokę przemysłu 4.0. Według danych SAP, aż 70 proc. firm w Polsce już posiada lub w najbliższych miesiącach planuje zakup oprogramowania dla firm. Przodują tutaj przedsiębiorstwa zajmujące się handlem oraz dystrybucją oraz produkcją, najczęściej są to duże i średnie organizacje. Nie oznacza to jednak, że ci którzy już teraz wyróżniają się wysokim poziomem automatyzacji i cyfryzacji spoczywają na laurach. Jedna trzecia z nich planuje w najbliższym czasie kolejne podobne zakupy.
Można powiedzieć – nie mają wyjścia. Pozostawianie procesów firmowych w formie zdecentralizowanej, bez możliwości pozyskania danych z każdego ich etapu, rozproszenie decyzyjności i planowania oraz brak korelacji między działaniami poszczególnych departamentów nie sprzyjają rozwojowi i budowaniu przewagi konkurencyjnej. Dobry produkt nie wystarczy. Potrzeba efektywnego magazynowania, transportu, powiązanych z tym narzędzi dla handlowców oraz dystrybutorów i dostarczających danych dla marketingu. To wszystko musi być spięte z systemami księgowymi i narzędziami analitycznymi, które pomogą podejmować decyzje zarówno na poziomie zarządu, jak i kierowników poszczególnych komórek.
Badani przez Oxford Economics, na zlecenie SAP, przedsiębiorcy, zapytani o to, co ich zdaniem jest najbardziej krytyczne dla osiągnięcia sukcesu w ich branżach, na pierwszym miejscu wymienili oferowanie klientom cyfrowych produktów i rozwiązań, a zaraz potem tworzenie inteligentnych fabryk i rozwijanie cyfrowych sieci dostaw. To dobrze pokazuje, w którą stronę należy iść, żeby nie zostać w tyle za konkurencją.
W tej sytuacji firmy mają dwie drogi – budowanie własnych systemów lub korzystanie z narzędzi oferowanych przez wyspecjalizowanych dostawców. Z drugą decyzją wiąże się wybranie rozwiązań chmurowych lub on-premise, czyli pozostających na urządzeniach klienta. I ta decyzja zdaje się jest już podjęta przez ogół – firmy masowo przechodzą na rozwiązania chmurowe. Według badania Harvard Business Review 83 proc. respondentów deklaruje, że chmura jest podstawą dla rozwoju ich organizacji, a 69 proc. dodaje, że ponad połowa ich firmowej infrastruktury i aplikacji będzie działać w chmurze w ciągu najbliższych dwóch lat.
Polskie przedsiębiorstwa nie chcą pozostać w tyle i szukają sposobu na skorzystanie z cyfrowej rewolucji. Tak jak Śnieżka, lider na rynku farb i lakierów, który zdecydował się na całkowite przeprojektowanie systemów front i back office oraz digitalizację doświadczeń.
Czas zmian
Dla Śnieżki transformacja cyfrowa była koniecznością i kamieniem milowym na drodze do dalszego rozwoju. Grupa Śnieżka, która produkuje rocznie 150 mln kg wyrobów i zatrudnia 1200 osób, potrzebowała sposobu na szybkie wdrożenie elastycznych rozwiązań IT, usprawniających właściwie wszystkie procesy – od produkcji przez logistykę po obsługę klienta.
Takich zmian nie robi się na własną rękę, tu potrzebne są doświadczenie i kompetencje. Dlatego do współpracy zaproszono ekspertów SAP Services and Support oraz doświadczonych partnerów wdrożeniowych.
SAP oferuje elastyczne systemy oprogramowania dla firm, które pozwalają na dostosowanie narzędzi do potrzeb, indywidualnych w każdym przypadku. Korzystając z wybranych pakietów, Śnieżka opracowała plan zmian. Ich celem było zwiększenie wydajności operacyjnej, usprawnienie działań z zakresu finansów, planowania i sprawozdawczości, połączenie strategii zakupów, produkcji i sprzedaży, wreszcie – automatyzacja w zarządzaniu transportem i magazynem.
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań stworzono mapę drogową, plan zmian, oparty na – zdefiniowanych podczas spotkań z kadrą zarządzającą Śnieżki – potrzebach i celach. Kolejnym krokiem były konsultacje z klientami, dzięki którym uzyskano opinię dotyczącą dotychczasowego modelu funkcjonowania firmy na styku B2B i B2C oraz pożądanych kierunków ewolucji. Przeprowadzono kompleksowy audyt ówczesnego modelu działania i wytyczono ścieżkę zmian, które dotyczyły większości procesów dziejących się na co dzień w firmie.
Plan był ambitny, ale udało się. Dzięki przeprowadzonej transformacji Śnieżka uzyskała dostęp do danych w czasie rzeczywistym, co m.in. przyspieszyło proces podejmowania decyzji. Możliwe stało się kompleksowe planowanie łańcucha dostaw i realizacja strategii skoncentrowanej na klientach.
Cyfrowa rewolucja
Tak szerokie spektrum procesów, które należało ujednolicić i zoptymalizować, wymagało wdrożenia wielu różnych komponentów, z których stworzono spójny system zarządzania firmą. Dzięki temu, że SAP oferuje różnorodne moduły, dostosowane zarówno do konkretnych działań, jak i zoptymalizowane pod kątem różnych branż, stworzono jednolity system, który integruje w sobie wszystkie istotne działania organizacji.
Trzonem całego cyfrowego organizmu Śnieżki stał się SAP S/4 HANA, który jest jądrem systemu ERP oferowanego przez SAP. Jego rolą jest zapisywanie transakcji i zdarzeń, jakie dzieją się w firmie. To zazwyczaj jest podstawa każdego wdrożenia nowego systemu SAP, która następnie jest obudowywana aplikacjami, dobranymi w zależności od potrzeb danej organizacji.
W przypadku Śnieżki było tych aplikacji całkiem sporo, bo firma zdecydowała się na kompleksową transformację. Pierwszym dopełnieniem był SAP S/4 HANA Retail, wspomagający procesy sprzedażowe i zarządzanie towarem. Konieczna była też implementacja popularnego modułu SAP Extended Warehouse Management, który jest platformą do zautomatyzowanej obsługi ruchu towarów w magazynie. Blisko z nim związany jest SAP Transportation Management, pozwalający na kompleksowe planowanie i optymalizację procesów transportowych świadczonych zarówno z wykorzystaniem własnych zasobów, jak i firm trzecich.
Jeden system, wiele procesów. Wszystkie procesy w firmie działają w ramach jednego systemu, dając możliwość analiz i zarządzania każdym elementem na bieżąco.
Efektywne zarządzanie zasobami. Możliwość integracji z urządzeniami magazynowymi czy produkcyjnymi. Dzięki temu każdy krok może być zaplanowany i kontrolowany zdalnie, a zarządzanie zasobami jest najbardziej efektywne.
Z myślą o klientach. Customer experience – klienci doceniają szybkość produkcji, logistyki czy łatwość zakupu, co przekłada się na zwiększenie ich lojalności i daje możliwość skuteczniejszych działań marketingowych.
Jeszcze lepsze planowanie. Oszczędności – dzięki danym, które są gromadzone przez system, można z większą efektywnością planować działania produkcyjne, logistyczne czy sprzedażowe, lepiej wykorzystując zasoby ludzkie, finansowe i towarowe.
Kolejnym elementem, istotnym z puntu widzenia podniesienia jakości obsługi i prezentacji produktów, był wdrożony w Śnieżce moduł SAP Customer Experience, pozwalający na współpracę całej organizacji w celu zapewnienia jak najlepszej obsługi klienta – dostarczający pełnych o nim danych, dopasowanych do każdego etapu kontaktu z odbiorcą, w zakresie marketingu, sprzedaży czy obsługi posprzedażowej.
To nie był koniec. Śnieżka wdrożyła też SAP Process Orchestration (platforma integracyjna aplikacji SAP i innych dostawców). Wszystkie aplikacje spięte są jednym interfejsem użytkownika SAP Fiori, dzięki któremu każdy pracownik ma dostęp do danych, które są mu niezbędne do efektywnego wykonywania zadań. Całość procesu transformacji przebiegała pod okiem ekspertów SAP, z wykorzystaniem wypracowanych przez tę firmę dobrych praktyk dla przemysłu chemicznego.
Finanse i kontroling. Ta część systemu SAP odpowiada za zarządzanie środkami pieniężnymi firmy i obsługę danych transakcyjnych. Umożliwia szybkie tworzenie zestawień i raportów. Daje kontrolę nad przepływami finansowymi, płynnością i budżetem.
Sprzedaż i dystrybucja. Obejmuje wszystkie elementy zarządzania relacjami z klientem, w tym także te dotyczące marketingu, procesu sprzedaży, windykacji, analiz czy budowania długotrwałych relacji z klientem.
Produkcja i łańcuch dostaw. To wszystkie zagadnienia związane z automatyzacją produkcji i magazynowania, wysyłki towarów, planowania transportu. Odpowiednio dostosowany pozwala zwiększyć efektywność logistyczną na każdym etapie życia produktu – od jego powstania po dostarczenie do klienta końcowego.
W efekcie, pod względem cyfrowym Śnieżka stała się zupełnie nową firmą, nowoczesną i elastyczną. Wymieniono większość używanych wcześniej rozwiązań, przenosząc znaczną część procesów do chmury. W ten sposób Śnieżka otworzyła sobie drogę do dalszego rozwoju na podstawie nowoczesnych narzędzi informatycznych w obszarze handlu, marketingu i logistyki, uzyskując dodatkową przewagę konkurencyjną dzięki możliwości jeszcze lepszego odpowiadania na potrzeby klientów detalicznych i hurtowych.