Sukcesy wdrożeń chmurowych rozwiązań SAP: Maspex
Chmurowe rozwiązania SAP to technologia, która zmienia sposób prowadzenia biznesu. Potwierdza to doświadczenie takich polskich firm, jak Maspex. W tym przypadku wdrożenie chmurowych technologii przyniosło konkretne korzyści i wyniosło biznes na kolejny poziom rozwoju.
Maspex to jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej firm działających w segmencie spożywczym, mająca w swoim portfolio 70 marek produktów wytwarzanych w 17 zakładach w Polsce i za granicą, a dostarczanych do klientów w ponad 70 krajach.
Maspex od lat korzysta z rozwiązań SAP z zakresu ERP (planowania zasobów przedsiębiorstwa). Niedawno firma zdecydowała się na wdrożenie nowego dla nich produktu z portfolio SAP. Doświadczenia, jakie przy tym zebrano, są bezcennymi wskazówkami dla wszystkich, którzy rozważają przejście na rozwiązania SAP, w szczególności na produkty działające w technologii chmurowej.
Maspex – liczy się czas
Istotą wdrożenia nowego produktu wspomagającego zarządzanie w Maspex było przyspieszenie procesu analizy i planowania.
– Miałam jasny cel, przekazany przez CEO: trzeba skrócić harmonogram planowania – mówi Izabella Lukaj, dyrektor ds. Kontrolingu CCO w Grupie Maspex.
Tutaj najlepszym rozwiązaniem okazało się oprogramowanie SAP Analytics Cloud (SAC). To trochę mniej znane chmurowe rozwiązanie analityczne, które integruje kluczowe funkcje związane z zarządzaniem danymi: ich zbieranie i wizualizację, planowanie i prognozowanie czy analizę predyktywną.
– SAC nie jest hurtownią danych – podkreśla Marcin Rydlewski, dyrektor w zespole SAP PwC, który realizował wdrożenie SAC w firmie Maspex. – To narzędzie analityczne, które ma wyjątkową cechę w stosunku do całej reszty analitycznych rozwiązań na rynku: w SAC perspektywy raportowania i planowania współistnieją ze sobą. Środowisko pracy, chociażby dla kontrolingu, jest więc jedno. Dodatkowym elementem jest analityka predykcyjna. Zarówno z perspektywy raportowania, jak i planowania zyskujemy szereg mechanizmów machine learning, dzięki którym na podstawie danych historycznych jesteśmy w stanie lepiej przewidywać przyszłość. Ponieważ jest to rozwiązanie chmurowe, to jest ono przygotowane do tego, by otrzymywać dane z różnych źródeł.
Zadanie postawione przed osobami odpowiedzialnym za wdrożenie SAC w Maspex wymagało przyspieszenia zbierania danych z całej organizacji, w tym głównie od handlowców, którzy jednocześnie nie mogli być obciążani dodatkową pracą.
– Ciągle słyszeliśmy, że handlowcy są od sprzedawania, a nie od wypełniania formatek. Z drugiej strony potrzebujemy tych danych – zaznacza Izabella Lukaj.
Dlatego proces musiał być tak przygotowany, by wszystko było łatwiejsze i szybsze bez utraty możliwości zbierania informacji. – Do tej pory ten proces był poza systemem, co spowodowało, że przy 11 business unitach, w których działa po kilka grup klienckich, każdy miał swoje tabelki w Excelu, swoje formatki – wyjaśnia Izabella Lukaj. – Wyzwaniem było odnalezienie odwzorowania tych formatek w systemie. Zostało to zrealizowane według określonego standardu. Dziś mówimy o jednej formatce uwzględniającej specyfikę wszystkich uczestników procesu – dodaje.
"Mała łyżeczka", czyli sposób na sukces
Cały proces podzielono na dwa główne etapy. Go-Live obejmował wdrożenie kluczowych procesów zapewniających ciągłość biznesu, a etap rozwoju uruchamianie kolejnych, uwzględniających doświadczenia i potrzeby z pierwszego etapu. Dzięki temu osiągnięto istotną korzyść wynikającą z wyboru wdrożenia SAP w wersji public cloud – krótki czas realizacji. Z wielu powodów to właśnie dekompozycja jest kluczem do sukcesu. Pod warunkiem, że zostanie przeprowadzona krok po kroku i zgodnie z realnym trybem działania firmy.
Sukces oparty na doświadczeniu
Wdrożeniem S/4 HANA i SAC Maspex udowodnił, że sprawne przeprowadzenie procesu cyfrowej transformacji, bez zakłócenia ciągłości działania i przy zachowaniu określonych procedur oraz dobrych praktyk, a także przy wsparciu i zaangażowaniu osób decyzyjnych w firmie, jest możliwe. Kluczowe jest przy tym doświadczenie partnerów wdrażających, którzy wiedzą, jak podejść do konkretnego przypadku i jak zrealizować stawiany przed nimi cel w najkrótszym czasie.
– Osiągnęliśmy nasz nasz główny cel, jakim było przyspieszenie. Dzięki SAC handlowcy mogą opracowywać plany na dowolnym poziomie: od wysokiej agregacji do pojedynczego klienta. Drugim naszym priorytetem była standaryzacja we wszystkich 11 Business Unitach, w tym 5 zagranicznych, co też udało się zrealizować – zapewnia Izbella Lukaj.
Przykład Maspexu pokazuje, że chmurowe rozwiązania SAP to nie tylko technologia. Kluczowe jest zrozumienie, że sukces zależy od ludzi, procesów i strategii firmy. Dzięki temu przedsiębiorstwa stają się bardziej efektywne, zdolne do skuteczniejszego zarządzania danymi i podejmowania decyzji. A to jeden z głównych elementów budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku.