SAP Story: Cerrad inwestuje w technologiczne rozwiązania, jako wsparcie w czasach kryzysu
Firmy stoją obecnie przed wyzwaniami związanymi z dynamicznym rozwojem nowych technologii, ale też nieprzewidywalnym otoczeniem gospodarczym. Sytuacje kryzysowe, presja kosztów i konkurencji, rosnące wymagania i skrócone cykle innowacyjne stają się coraz większym wyzwaniem, a sprostanie im wyznacza kierunek długoterminowej konkurencyjności na rynku. Świadoma tych zależności Grupa Cerrad postanowiła postawić w centrum swoich działań klienta i zdecydowała się na rozwiązania z portfolio SAP m.in. w zakresie Customer Experience.
07 08 2024
Już 34 proc. managerów przebadanych przez SAP w ramach raportu "Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu Przemysłu 5.0", wśród kwestii określanych jako najważniejsze wyzwania w obszarze łańcuchów dostaw wskazuje na zmieniające się okoliczności rynkowe. Z kolei z danych zgromadzonych w raporcie Metrigy "Customer Experience Transformation: 2022-23" wynika, że skupienie się na cyfrowym doświadczeniu klienta może być kluczowym czynnikiem w radzeniu sobie przez firmy z wyzwaniami, takimi jak zmiany rynkowe czy kryzysy. Podobne wnioski wzięła pod uwagę Grupa Cerrad, planując transformację cyfrową będącą odpowiedzią na aktualne wyzwania rynku.
Grupa Cerrad, ze 100% polskim kapitałem, znajduje się w czołówce światowych producentów płytek ceramicznych. Posiada sieć dystrybucji na terenie całej Polski, a jej produkty powstające z użyciem najnowocześniejszych technologii, eksportowane są do ponad 50 krajów na całym świecie. Na drodze do jej dalszego rozwoju stanął globalny kryzys związany z wojną w Ukrainie, a w konsekwencji wzrost cen gazu i środków produkcji, a także drastyczny spadek dostępności ukraińskiej gliny, na której opiera się produkcja płytek Cerrad. W obliczu nowych wyzwań spółka potrzebowała rozwiązań, które napędzą dalszy rozwój przedsiębiorstwa i odpowiedzą na obecne, ale też przyszłe wymagania biznesowe, zapewniając efektywność kosztową oraz stabilność działalności. Szukając rozwiązań, spółka wkroczyła na ścieżkę cyfrowej transformacji inwestując w Customer Experience. Decyzja o postawieniu w centrum działań klienta miała przełożyć się także na zyskanie przewagi konkurencyjnej.
Naturalnym wyborem okazały się narzędzia SAP CX oraz SAP Commerce Cloud. Planując transformację, Grupa Cerrad postawiła przed sobą kilka celów projektowych, m.in. najkrótszy możliwy czas realizacji,szeroką adopcję wśród użytkowników i efektywizację sił obsługi klientów. Udało się je zrealizować z wykorzystaniem funkcjonalności platformy SAP przy wsparciu narzędzia zaproponowanego przez partnera wdrożeniowego projektu – Hycom.
W trzy miesiące po uruchomieniu cyfrowej platformy sprzedaży B2B, projekt otworzono na trzech nowych rynkach, a łatwa skalowalność umożliwiła implementację rozwiązania w Słowacji w ciągu zaledwie siedmiu dni. Dogłębne zanalizowanie oczekiwań klientów, poprzedzone badaniami pozwoliło lepiej zrozumieć preferencje i dostosować ofertę do indywidualnych wymagań poszczególnych rynków. Dziś z systemu korzysta niemal 100% klientów na rynku polskim i zdecydowana większość na rynkach eksportowych.
Wdrożenie efektywnego środowiska e-commerce i przeniesienie większości operacji do strefy cyfrowej, umożliwiło uwolnienie zasobów ludzkich i zoptymalizowało bieżące procesy wewnątrz organizacji, a dodatkowo zwiększyło wydajność działań prowadzonych w tradycyjnych kanałach o ponad 25%. W projekt zaangażowany był od początku Partner wykonawczy. Hycom przeprowadził serię warsztatów strategicznych, które pozwoliły Grupie Cerrad lepiej zrozumieć otoczenie biznesowe i zdefiniować cele projektowe, by wspólnie wypracować najlepsze rozwiązania dla realizacji wdrożenia.
– To projekt doskonale pokazujący optymalne działanie w ramach modelu biznesowego SAP, który bazuje na solidnym fundamencie współpracy z partnerami. Sukces takich przedsięwzięć jest możliwy kiedy partner rozumie potrzeby klienta, unikalne cechy danej organizacji oraz jest na bieżąco z wyzwaniami stawianymi przez całą branżę. Zdolność do szczegółowej analizy otoczenia biznesowego, aktualnych wyzwań i wpływających na nie czynników oraz oferowania strategii, które harmonizują z tymi wszystkimi aspektami, świadczy o dojrzałości biznesowej dostawcy usług. Taki model przekłada się oczywiście na optymalne korzyści dla klienta, co szczególnie widoczne jest w przypadku realizacji mających odpowiadać na trudne wyzwania zmiennego otoczenia biznesowego – podsumowuje Bartłomiej Wołoszyn, dyrektor kanału partnerskiego w SAP Polska.
07 08 2024
Sukcesy wdrożeń chmurowych rozwiązań SAP: Maspex
Chmurowe rozwiązania SAP to technologia, która zmienia sposób prowadzenia biznesu. Potwierdza to doświadczenie takich polskich firm, jak Maspex. W tym przypadku wdrożenie chmurowych technologii przyniosło konkretne korzyści i wyniosło biznes na kolejny poziom rozwoju.
12 11 2023
Maspex to jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej firm działających w segmencie spożywczym, mająca w swoim portfolio 70 marek produktów wytwarzanych w 17 zakładach w Polsce i za granicą, a dostarczanych do klientów w ponad 70 krajach.
Maspex od lat korzysta z rozwiązań SAP z zakresu ERP (planowania zasobów przedsiębiorstwa). Niedawno firma zdecydowała się na wdrożenie nowego dla nich produktu z portfolio SAP. Doświadczenia, jakie przy tym zebrano, są bezcennymi wskazówkami dla wszystkich, którzy rozważają przejście na rozwiązania SAP, w szczególności na produkty działające w technologii chmurowej.
Maspex – liczy się czas
Istotą wdrożenia nowego produktu wspomagającego zarządzanie w Maspex było przyspieszenie procesu analizy i planowania.
– Miałam jasny cel, przekazany przez CEO: trzeba skrócić harmonogram planowania – mówi Izabella Lukaj, dyrektor ds. Kontrolingu CCO w Grupie Maspex.
Tutaj najlepszym rozwiązaniem okazało się oprogramowanie SAP Analytics Cloud (SAC). To trochę mniej znane chmurowe rozwiązanie analityczne, które integruje kluczowe funkcje związane z zarządzaniem danymi: ich zbieranie i wizualizację, planowanie i prognozowanie czy analizę predyktywną.
– SAC nie jest hurtownią danych – podkreśla Marcin Rydlewski, dyrektor w zespole SAP PwC, który realizował wdrożenie SAC w firmie Maspex. – To narzędzie analityczne, które ma wyjątkową cechę w stosunku do całej reszty analitycznych rozwiązań na rynku: w SAC perspektywy raportowania i planowania współistnieją ze sobą. Środowisko pracy, chociażby dla kontrolingu, jest więc jedno. Dodatkowym elementem jest analityka predykcyjna. Zarówno z perspektywy raportowania, jak i planowania zyskujemy szereg mechanizmów machine learning, dzięki którym na podstawie danych historycznych jesteśmy w stanie lepiej przewidywać przyszłość. Ponieważ jest to rozwiązanie chmurowe, to jest ono przygotowane do tego, by otrzymywać dane z różnych źródeł.
Zadanie postawione przed osobami odpowiedzialnym za wdrożenie SAC w Maspex wymagało przyspieszenia zbierania danych z całej organizacji, w tym głównie od handlowców, którzy jednocześnie nie mogli być obciążani dodatkową pracą.
– Ciągle słyszeliśmy, że handlowcy są od sprzedawania, a nie od wypełniania formatek. Z drugiej strony potrzebujemy tych danych – zaznacza Izabella Lukaj.
Dlatego proces musiał być tak przygotowany, by wszystko było łatwiejsze i szybsze bez utraty możliwości zbierania informacji. – Do tej pory ten proces był poza systemem, co spowodowało, że przy 11 business unitach, w których działa po kilka grup klienckich, każdy miał swoje tabelki w Excelu, swoje formatki – wyjaśnia Izabella Lukaj. – Wyzwaniem było odnalezienie odwzorowania tych formatek w systemie. Zostało to zrealizowane według określonego standardu. Dziś mówimy o jednej formatce uwzględniającej specyfikę wszystkich uczestników procesu – dodaje.
"Mała łyżeczka", czyli sposób na sukces
Cały proces podzielono na dwa główne etapy. Go-Live obejmował wdrożenie kluczowych procesów zapewniających ciągłość biznesu, a etap rozwoju uruchamianie kolejnych, uwzględniających doświadczenia i potrzeby z pierwszego etapu. Dzięki temu osiągnięto istotną korzyść wynikającą z wyboru wdrożenia SAP w wersji public cloud – krótki czas realizacji. Z wielu powodów to właśnie dekompozycja jest kluczem do sukcesu. Pod warunkiem, że zostanie przeprowadzona krok po kroku i zgodnie z realnym trybem działania firmy.
Sukces oparty na doświadczeniu
Wdrożeniem S/4 HANA i SAC Maspex udowodnił, że sprawne przeprowadzenie procesu cyfrowej transformacji, bez zakłócenia ciągłości działania i przy zachowaniu określonych procedur oraz dobrych praktyk, a także przy wsparciu i zaangażowaniu osób decyzyjnych w firmie, jest możliwe. Kluczowe jest przy tym doświadczenie partnerów wdrażających, którzy wiedzą, jak podejść do konkretnego przypadku i jak zrealizować stawiany przed nimi cel w najkrótszym czasie.
– Osiągnęliśmy nasz nasz główny cel, jakim było przyspieszenie. Dzięki SAC handlowcy mogą opracowywać plany na dowolnym poziomie: od wysokiej agregacji do pojedynczego klienta. Drugim naszym priorytetem była standaryzacja we wszystkich 11 Business Unitach, w tym 5 zagranicznych, co też udało się zrealizować – zapewnia Izbella Lukaj.
Przykład Maspexu pokazuje, że chmurowe rozwiązania SAP to nie tylko technologia. Kluczowe jest zrozumienie, że sukces zależy od ludzi, procesów i strategii firmy. Dzięki temu przedsiębiorstwa stają się bardziej efektywne, zdolne do skuteczniejszego zarządzania danymi i podejmowania decyzji. A to jeden z głównych elementów budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku.
12 11 2023
Śnieżka w chmurze. Inteligentna infrastruktura IT sposobem na sukces
Transformacja cyfrowa to konieczność dla firm, które chcą odnosić sukcesy. I szansa na wejście na zupełnie nowy poziom rozwoju, co wiąże się z korzystaniem z nowoczesnych rozwiązań informatycznych wspomagających zarządzanie wszystkimi procesami w organizacji.
30 11 2022
Nie da się dziś prowadzić liczącej się na rynku firmy bez nowoczesnych rozwiązań informatycznych. Pandemia tylko przyspieszyła proces cyfrowej transformacji, dodatkowo inspirując część przedsiębiorstw do przeprowadzenia zmian, które sprawiły, że w pełni przeszły w epokę przemysłu 4.0. Według danych SAP, aż 70 proc. firm w Polsce już posiada lub w najbliższych miesiącach planuje zakup oprogramowania dla firm. Przodują tutaj przedsiębiorstwa zajmujące się handlem oraz dystrybucją oraz produkcją, najczęściej są to duże i średnie organizacje. Nie oznacza to jednak, że ci którzy już teraz wyróżniają się wysokim poziomem automatyzacji i cyfryzacji spoczywają na laurach. Jedna trzecia z nich planuje w najbliższym czasie kolejne podobne zakupy.
Można powiedzieć – nie mają wyjścia. Pozostawianie procesów firmowych w formie zdecentralizowanej, bez możliwości pozyskania danych z każdego ich etapu, rozproszenie decyzyjności i planowania oraz brak korelacji między działaniami poszczególnych departamentów nie sprzyjają rozwojowi i budowaniu przewagi konkurencyjnej. Dobry produkt nie wystarczy. Potrzeba efektywnego magazynowania, transportu, powiązanych z tym narzędzi dla handlowców oraz dystrybutorów i dostarczających danych dla marketingu. To wszystko musi być spięte z systemami księgowymi i narzędziami analitycznymi, które pomogą podejmować decyzje zarówno na poziomie zarządu, jak i kierowników poszczególnych komórek.
Badani przez Oxford Economics, na zlecenie SAP, przedsiębiorcy, zapytani o to, co ich zdaniem jest najbardziej krytyczne dla osiągnięcia sukcesu w ich branżach, na pierwszym miejscu wymienili oferowanie klientom cyfrowych produktów i rozwiązań, a zaraz potem tworzenie inteligentnych fabryk i rozwijanie cyfrowych sieci dostaw. To dobrze pokazuje, w którą stronę należy iść, żeby nie zostać w tyle za konkurencją.
W tej sytuacji firmy mają dwie drogi – budowanie własnych systemów lub korzystanie z narzędzi oferowanych przez wyspecjalizowanych dostawców. Z drugą decyzją wiąże się wybranie rozwiązań chmurowych lub on-premise, czyli pozostających na urządzeniach klienta. I ta decyzja zdaje się jest już podjęta przez ogół – firmy masowo przechodzą na rozwiązania chmurowe. Według badania Harvard Business Review 83 proc. respondentów deklaruje, że chmura jest podstawą dla rozwoju ich organizacji, a 69 proc. dodaje, że ponad połowa ich firmowej infrastruktury i aplikacji będzie działać w chmurze w ciągu najbliższych dwóch lat.
Polskie przedsiębiorstwa nie chcą pozostać w tyle i szukają sposobu na skorzystanie z cyfrowej rewolucji. Tak jak Śnieżka, lider na rynku farb i lakierów, który zdecydował się na całkowite przeprojektowanie systemów front i back office oraz digitalizację doświadczeń.
Czas zmian
Dla Śnieżki transformacja cyfrowa była koniecznością i kamieniem milowym na drodze do dalszego rozwoju. Grupa Śnieżka, która produkuje rocznie 150 mln kg wyrobów i zatrudnia 1200 osób, potrzebowała sposobu na szybkie wdrożenie elastycznych rozwiązań IT, usprawniających właściwie wszystkie procesy – od produkcji przez logistykę po obsługę klienta.
Takich zmian nie robi się na własną rękę, tu potrzebne są doświadczenie i kompetencje. Dlatego do współpracy zaproszono ekspertów SAP Services and Support oraz doświadczonych partnerów wdrożeniowych.
SAP oferuje elastyczne systemy oprogramowania dla firm, które pozwalają na dostosowanie narzędzi do potrzeb, indywidualnych w każdym przypadku. Korzystając z wybranych pakietów, Śnieżka opracowała plan zmian. Ich celem było zwiększenie wydajności operacyjnej, usprawnienie działań z zakresu finansów, planowania i sprawozdawczości, połączenie strategii zakupów, produkcji i sprzedaży, wreszcie – automatyzacja w zarządzaniu transportem i magazynem.
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań stworzono mapę drogową, plan zmian, oparty na – zdefiniowanych podczas spotkań z kadrą zarządzającą Śnieżki – potrzebach i celach. Kolejnym krokiem były konsultacje z klientami, dzięki którym uzyskano opinię dotyczącą dotychczasowego modelu funkcjonowania firmy na styku B2B i B2C oraz pożądanych kierunków ewolucji. Przeprowadzono kompleksowy audyt ówczesnego modelu działania i wytyczono ścieżkę zmian, które dotyczyły większości procesów dziejących się na co dzień w firmie.
Plan był ambitny, ale udało się. Dzięki przeprowadzonej transformacji Śnieżka uzyskała dostęp do danych w czasie rzeczywistym, co m.in. przyspieszyło proces podejmowania decyzji. Możliwe stało się kompleksowe planowanie łańcucha dostaw i realizacja strategii skoncentrowanej na klientach.
Cyfrowa rewolucja
Tak szerokie spektrum procesów, które należało ujednolicić i zoptymalizować, wymagało wdrożenia wielu różnych komponentów, z których stworzono spójny system zarządzania firmą. Dzięki temu, że SAP oferuje różnorodne moduły, dostosowane zarówno do konkretnych działań, jak i zoptymalizowane pod kątem różnych branż, stworzono jednolity system, który integruje w sobie wszystkie istotne działania organizacji.
Trzonem całego cyfrowego organizmu Śnieżki stał się SAP S/4 HANA, który jest jądrem systemu ERP oferowanego przez SAP. Jego rolą jest zapisywanie transakcji i zdarzeń, jakie dzieją się w firmie. To zazwyczaj jest podstawa każdego wdrożenia nowego systemu SAP, która następnie jest obudowywana aplikacjami, dobranymi w zależności od potrzeb danej organizacji.
W przypadku Śnieżki było tych aplikacji całkiem sporo, bo firma zdecydowała się na kompleksową transformację. Pierwszym dopełnieniem był SAP S/4 HANA Retail, wspomagający procesy sprzedażowe i zarządzanie towarem. Konieczna była też implementacja popularnego modułu SAP Extended Warehouse Management, który jest platformą do zautomatyzowanej obsługi ruchu towarów w magazynie. Blisko z nim związany jest SAP Transportation Management, pozwalający na kompleksowe planowanie i optymalizację procesów transportowych świadczonych zarówno z wykorzystaniem własnych zasobów, jak i firm trzecich.
Jeden system, wiele procesów.
Wszystkie procesy w firmie działają w ramach jednego systemu, dając możliwość analiz i zarządzania każdym elementem na bieżąco.
Efektywne zarządzanie zasobami.
Możliwość integracji z urządzeniami magazynowymi czy produkcyjnymi. Dzięki temu każdy krok może być zaplanowany i kontrolowany zdalnie, a zarządzanie zasobami jest najbardziej efektywne.
Z myślą o klientach. Customer experience – klienci doceniają szybkość produkcji, logistyki czy łatwość zakupu, co przekłada się na zwiększenie ich lojalności i daje możliwość skuteczniejszych działań marketingowych.
Jeszcze lepsze planowanie. Oszczędności – dzięki danym, które są gromadzone przez system, można z większą efektywnością planować działania produkcyjne, logistyczne czy sprzedażowe, lepiej wykorzystując zasoby ludzkie, finansowe i towarowe.
Kolejnym elementem, istotnym z puntu widzenia podniesienia jakości obsługi i prezentacji produktów, był wdrożony w Śnieżce moduł SAP Customer Experience, pozwalający na współpracę całej organizacji w celu zapewnienia jak najlepszej obsługi klienta – dostarczający pełnych o nim danych, dopasowanych do każdego etapu kontaktu z odbiorcą, w zakresie marketingu, sprzedaży czy obsługi posprzedażowej.
To nie był koniec. Śnieżka wdrożyła też SAP Process Orchestration (platforma integracyjna aplikacji SAP i innych dostawców). Wszystkie aplikacje spięte są jednym interfejsem użytkownika SAP Fiori, dzięki któremu każdy pracownik ma dostęp do danych, które są mu niezbędne do efektywnego wykonywania zadań. Całość procesu transformacji przebiegała pod okiem ekspertów SAP, z wykorzystaniem wypracowanych przez tę firmę dobrych praktyk dla przemysłu chemicznego.
Finanse i kontroling. Ta część systemu SAP odpowiada za zarządzanie środkami pieniężnymi firmy i obsługę danych transakcyjnych. Umożliwia szybkie tworzenie zestawień i raportów. Daje kontrolę nad przepływami finansowymi, płynnością i budżetem.
Sprzedaż i dystrybucja. Obejmuje wszystkie elementy zarządzania relacjami z klientem, w tym także te dotyczące marketingu, procesu sprzedaży, windykacji, analiz czy budowania długotrwałych relacji z klientem.
Produkcja i łańcuch dostaw. To wszystkie zagadnienia związane z automatyzacją produkcji i magazynowania, wysyłki towarów, planowania transportu. Odpowiednio dostosowany pozwala zwiększyć efektywność logistyczną na każdym etapie życia produktu – od jego powstania po dostarczenie do klienta końcowego.
W efekcie, pod względem cyfrowym Śnieżka stała się zupełnie nową firmą, nowoczesną i elastyczną. Wymieniono większość używanych wcześniej rozwiązań, przenosząc znaczną część procesów do chmury. W ten sposób Śnieżka otworzyła sobie drogę do dalszego rozwoju na podstawie nowoczesnych narzędzi informatycznych w obszarze handlu, marketingu i logistyki, uzyskując dodatkową przewagę konkurencyjną dzięki możliwości jeszcze lepszego odpowiadania na potrzeby klientów detalicznych i hurtowych.